Музи нагадують про війну: українське мистецтво привертає увагу в Німеччині, Австрії і не тільки

28.02.2024
Музи нагадують про війну: українське мистецтво привертає увагу в Німеччині, Австрії і не тільки

У концертах грала відома українська скрипалька Богдана Півненко (у центрі). (Фото Київської Камерати».)

Серія концертів «Незламні» двох українських колективів — легендарного Національного ансамблю солістів «Київська Камерата» та молодого оркестру Mriya, створеного навесні 2022 року, — прозвучала 23—25 лютого у знакових залах Німеччини, а саме у Берліні, Потсдамі та Лейпцигу.
 
Музика стала нагадуванням для німецьких слухачів про два роки повномасштабного вторгнення росії в Україну, а загалом 10-ліття російсько-української війни.
 
Понад два роки українці живуть під щоденними обстрілами, під постійною загрозою смерті.
 
А для близько п’яти мільйонів українців два роки тому розпочалося життя у статусі шукачів тимчасового прихистку, у статусі біженців.
 
У таких умовах зберігати оптимізм, працювати, захищати та творити культуру — теж непроста робота.
 
Два відомі українські музичні колективи — Національний ансамбль солістів «Київська Камерата» та оркестр Mriya, створений з музикантів, які знайшли прихисток у Німеччині, — згуртувалися для промоції сучасної української академічної музики. 
 
«Цей проєкт важливий, адже це зустріч двох колективів, які в різних складних умовах продовжують жити і нести українську культуру в світ.
 
Оркестр Mriya, який відкриває українську музику в найкращих залах Німеччини, і легендарний колектив «Київська камерата» об?єднали зусилля», — констатує авторка проєкту, керівниця оркестру Mriya Катерина Супрун.
 
Концерти прозвучали під орудою молодого відомого диригента Рока Фаргаса, який здобув освіту в Кембриджі, Royal Academy in London і нині вчиться в університеті Ференца Ліста у Веймарі. Солістка концерту — відома українська скрипалька, народна артистка України Богдана Півненко.
 
Виконували твори іноземних композиторів Генріха Франца фон Бібера і Фелікса Мендельсон-Бартольді й українських — Олександра Родіна, Ганни Гаврилець і Золтана Альмаші. 
 
 
В ЕПІЦЕНТРІ — УКРАЇНСЬКИЙ МОДЕРНІЗМ
 
У віденському музеї Бельведер, який є одним із найвідвідуваніших у світі, 23 лютого відкрили виставку «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900—1930-х років».
 
Цей проєкт уже третій рік ефективно працює на визнання української культури в європейському контексті. 
 
Уперше цю виставку представили в Національному музеї Тиссена-Борнеміси у Мадриді (Іспанія) восени 2022 року.
 
Далі з успіхом експонували у музеї Людвіга в Кельні (Німеччина) і залах Королівських музеїв образотворчого мистецтва Бельгії в Брюсселі. У другій половині 2024 року на унікальну експозицію чекають у Великій Британії та Болгарії.
 
Європейські поціновувачі мистецтва мають змогу бачити твори Всеволода Максимовича, Василя та Федора Кричевських, Олександра Мурашка, Георгія Нарбута, Михайла Жука, Абрама Маневича, Олени Кульчицької та інших українських художників.
 
Виставка розкриває значення великих культурних центрів, які визначали характер мистецького життя в Україні у першій третині ХХ століття, — Києва, Харкова й Одеси, а у віденській експозиції також додано Львів і Полтаву.
 
Організатори: Бельведер (Відень), Королівські музеї образотворчого мистецтва (Брюссель) та Королівська академія мистецтв (Лондон) у партнерстві з Національним художнім музеєм України.
 
За ініціативи Національного музею Тиссена-Борнеміси (Мадрид). Кураторська група: Костянтин Акінша та Катя Денисова, Марина Дроботюк та Олена Кашуба-Вольвач (NAMU, Київ). Виставка у Відні триватиме до 2 червня.